Lyngby Lille Børnehave

Om os

Om Lyngby Lille Børnehave

Lyngby Lille Børnehave er en af Lyngbys ældste børnehaver.

Den 1. september 1915 åbnede Frk. Anna Wulff en folkebørnehave på Christianshavn.

Folkebørnehaven på Christianshavn blev snart moderanstalten for en række andre børnehaver rundt omkring i København, og flere af dem fik hjælp og lokaler fra Menighederne. I 1918 sluttede de fire Vesterbro-Børnehaver sig sammen i en organisation, hvis formål skulle være at få folkebørnehaver oprettet i københavnske menigheder. Den 2. oktober 1946 sluttede Lyngby sig til og Lyngby Menighedsbørnehave blev oprettet. Det var en kreds af menigheden fra Lyngby Kirke med læge Ane Madsen i spidsen, der tog initiativet til at stifte børnehaven, da der manglede pladser i området.

I de første 13 år boede Lyngby Menighedsbørnehave til leje hos KFUM spejderne på Baunevej Lyngby. I spejderhuset var der trange forhold. Der var 36 børn i to trange stuer. Spejderne skulle selv bruge den ene stue hver aften, så legetøj og møbler skulle flyttes ind i den anden stue, når børnene var gået hjem.

Ved hjælp af fondsmidler og velvillighed fra den daværende nabo flyttede børnehaven i august 1959 ind på Lundtoftevej 70A, hvor børn og voksne har trivedes siden.

Den 1. januar 2024 skete der endnu en epoke i den gamle børnehaves historie. Børnehaven blev Privat, og fik dermed også et nyt navn – Lyngby Lille Børnehave.

Vi er en lille, tryg børnehave, hvor vi bestræber os på, at der altid er en kendt og omsorgsfuld voksen, der kender dit barn. Vi er en af de få børnehaver med kun 37 børnehavebørn, og det ser vi som en kæmpe styrke. Børnene er fordelt på 3 stuer i 3 aldersgrupper, med minimum to voksne på hver stue. Ved at opdele på denne måde, kan vi tilbyde oplevelser og læring, som er skræddersyet til nedenstående aldersgrupper.

Lille Koret, børn i alderen 3-4 år.

Koret, børn i alderen 4-5 år.

Storegruppen, børn i alderen +5 år.

Sådan ser her ud

Lyngby Lille Børnehave er et lille hyggeligt hus. Man ser det knap fra vejen bag alle de gamle træer, som fylder på vores grund. Her er både frugt og bær, som giver stor glæde, når de kan spises. Vi er primært bygget op om tre stuer hvor der er rig mulighed for fordybelse, leg og læring.

Vi er meget glade for vores uderum, hvor vi opholder os en del. Der er klatrestativ, gynger, plads til fodbold, sandkasse og mulighed for at køre mooncars og cykle. Derudover har vi vores lille skov med forskellige naturlige ”rum”, hvor børnene kan fordybe sig i hinanden og måske også lidt ”væk” fra voksne øjne.

Vi har opdelt huset i tre grupper: Lille koret, Koret og Storegruppen. Det giver bl.a. en øget koncentration og indlæring og sikrer et mere målrettet pædagogisk arbejde med børnene i hver gruppe. Vi har et motorikrum i kælderen, hvor de ældste børn kan lege selv, og hvor de yngste guides af det pædagogiske personale til motoriske aktiviteter. Derudover har vi et kreativt rum, hvor det kun er fantasien, der sætter grænser.

Det er vi gode til

Vi er gode til at tage hånd om det enkelte barn, så barnet føler sig set, hørt og unikt. Måske er det vores størrelse, der gør, at alle er tætte, eller også er det det altid smilende personales evne til at få alle til at føle sig trygge.

Vi er meget åbne over for en dialog om barnets bedste og om praksis i det hele taget. Når vi kan snakke sammen i hverdagen og dele med hinanden, går det bare meget nemmere. Med åbenhed kommer vi langt.

Vi har et stort ønske om, at det på alle måder skal være fantastisk at være barn i Lyngby Lille Børnehave. Vi har ikke en spritny institution, men vi har masser af sjæl, indlevelse, et positivt barnesyn og ikke mindst evnen til at gøre det bedste for det enkelte barn.

Vi er også meget bevidste om ikke at have regler for reglens skyld. F.eks. har vi ingen sukkerpolitik, og børnene må gerne have legetøj med en gang om ugen, da det betyder noget for barnet.

Ånden i børnehaven skal til enhver tid være præget af mottoet ”TID” indenfor rammerne af en professionel og tidssvarende pædagogisk linje.

T: Tryghed

• Tid til at udvikle sig, tid til at blive nysgerrig og tid til fordybelse.
  • Tid til tæt kontakt til hver enkelt familie for at sikre bedst mulig udvikling af barnet
  • Tid til at tilgodese det enkelte barn

I: Initiativ

• Tid til at være imødekommende og lydhør overfor børn og forældre
  • Tid til at indgå i det store fællesskab
  • Tid til at inddrage børn og forældre i vores hverdag

D: Dannelse

• Tid til færdigheder, viden og holdninger
  • Tid til udvikling af at være sig selv
  • Tid til at udvikle sociale kompetencer
  • Tid til at blive hensynsfuld, selvstændig, social, åben og positiv.

Lille Koret

Børn i alderen 3-4 år

Koret

Børn i alderen 4-5 år

Storegruppen

Børn i alderen 5+ år

Samarbejdspartnere

Vi har et tæt samarbejde med forskellige samarbejdspartnere som logopæder, tosprogskonsulenter, psykologer, Motorikhuset og andre.

RSS FeedPersondatapolitik